Blogi 07.08.2020

Kiinteistönvälittäjän arkea ja stereotypioita

Linda Leino

Kiinteistönvälitysalasta on monenlaisia käsityksiä ja mielikuvia, mikä on tietysti luonnollista alan saaman runsaan medianäkyvyyden vuoksi. Parhaimmillaan työ onkin onnellisia loppuja, kauniita koteja ja tyytyväisiä asiakkaita, mutta miten tähän pisteeseen päästään ja mitkä ovat työn varjopuolet?

Monelle onkin arvoituksellista ja epäselvää, mitä kiinteistönvälittäjä todellisuudessa tekee työssään päivittäin ja minkälaista osaamista alalla toimiminen vaatii. Hyvin suuri osaa kiinteistönvälittäjän perustyöstä ei näy suoraan asiakkaalle – mitä siis tapahtuu kulissien takana ja paljonko välittäjä tekee töitä?


Kymmenen vuotta sitten 23-vuotiaana juuri koulun penkiltä valmistuneena tradenomina alalla aloittaessani vastaan tuli nopeasti monenlaisia ennakkoluuloja ja nopeasti ymmärsin, että alan arvostus ei vielä tuolloin ollut kovinkaan suurta. Osalla oli edelleen käsitys alan helppoudesta ja nopeista provikoista helppojen kauppojen jälkeen – asunnon myyminenhän on helppoa ja kuka tahansa voi siihen halutessaan ryhtyä, kun ei mitään vastuutakaan ole. Tähän käsitykseen törmää edelleen säännöllisin väliajoin, mutta nyt alalla kymmenen vuotta toimineena voin vakuuttaa, että asiantuntijarooli usean eri aihealueen osalta ja jatkuva tavoitettavissa oleminen ei missään nimessä ole itsestäänselvyys.

Välittäjän uraa aloittaessa taipale ei välttämättä aina ole kovin ruusuinen ja itsellänikin alan stereotypiat päätyivät romukoppaan nopeasti. Nuori ikä alalle tullessa ei ollut etu – töitä saikin tehdä alkuvaiheessa tuplaten ellei jopa triplaten, mutta tällä hetkellä olen lopputulokseen ja alun puurtamiseen enemmän kuin tyytyväinen. Vuosien myötä asiakaskunta alkaa olla vakiintunutta ja tekemistä riittää jatkuvasti – töitä tehdään toki edelleen paljon.

Välittäjän työ on jatkuvasti enemmän ja enemmän asiantuntijatyötä eikä alaa mielletä enää ainoastaan myyntityöksi.


Kymmenessä vuodessa on tultu huikea askel eteenpäin esimerkiksi kiinteistönvälittäjien koulutusvaatimusten, alan yleisten standardien sekä asiakkaiden vaatimusten suhteen. Välittäjän työ on jatkuvasti enemmän ja enemmän asiantuntijatyötä eikä alaa mielletä enää ainoastaan myyntityöksi. Kaupparatsuista on tultu pitkä matka nykyhetkeen. Asiakkaat ovat suuressa roolissa siinä, miten ala tulee kehittymään tulevaisuudessa. Nykyään ymmärretään osaamisen ja ammattitaidon merkitys, välittäjiltä osataan vaatia sellaista erityisosaamista, josta asiakkaat maksavat.


Alan kehitys ja vaatimustaso niin koulutuksen kuin kokonaisvaltaisen osaamisen osalta on myös tulevaisuudessa asia, joihin pyritään Suomessa saamaan parannuksia – esimerkkinä jo LKV-pätevyysvaatimus 50 prosentilla henkilökunnasta ja jonain päivänä vaatimustason nousu 100 prosenttiin. Pätevyyksien lisäksi luonnollisesti Hyvän välitystavan noudattaminen on ehdottoman tärkeää jokaisen kiinteistönvälittäjän työssä ja tätä opusta ei voi koskaan kerrata liian monta kertaa. Hyvän välitystavan ohje kulkee mukana päivittäisessä työssä ja luo raamit monelle tapahtumalle aina toimeksiantosopimuksen laatimisesta kohti kaupantekotilaisuutta. Omat sääntönsä on myös muun muassa tarjousneuvotteluille ja kohteen markkinoinnille.

Päivät pitävät sisällään useimmiten myös vaikeidenkin tilanteiden sovittelua ja ratkaisujen löytämistä.


Voisi varmasti sanoa, että melko yleinen median luoma käsitys on kiinteistönvälittäjän työpäivän koostuvan kauniiden kotien esittelyistä, skumppalaseista ja kaupantekotilaisuuksista. Todellisuudessa kiinteistönvälittäjän työ pitää sisällään suurimmaksi osaksi kaikkea täysin muuta. Toki nämä tilaisuudet ovat myös osa välittäjän työtä ja juuri niitä työn helmiä, joihin päästään tekemällä suuri määrä perustyötä. Lähdetään avaamaan välittäjän arkea tarkemmin – töitä tehdään kuusi päivää viikossa ja keskimäärin oma työviikkoni pitää sisällään 50-60 tuntia sisällöltään hyvinkin vaihtelevia päiviä.

Päivät pitävät sisällään asuntoesittelyitä, sähköposteja, useita tunteja puhelinneuvotteluita, tarjousneuvotteluita, uusien kohteiden hankintaa, asiapapereiden laadintaa, kuntokartoituksia, kosteusmittauksia, kuvauksien järjestelyä, palavereita niin asiakkaiden kuin kollegoiden kanssa, arviolausuntojen pohdintaa ja puhtaaksi kirjoittamista, kohteiden kirjaamista järjestelmiin, asiakaspalvelua sekä useimmiten myös vaikeidenkin tilanteiden sovittelua ja ratkaisujen löytämistä. Listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin ja tämä onkin yksi syy, miksi viihdyn alalla – yksikään päivä ei ole samanlainen kuin toinen.

Alkuvuosi ja kesäkuukaudet ovat useasti alan kiireisintä aikaa ja tätä heinäkuun lopussa laatiessani näyttääkin kalenteri olevan lähes minuuttiaikataulutettu, joten paineensietokykyä täytyy löytyä. Ala on myös hyvin suorituskeskeistä, joten myös pieni kilpailuhenkisyys on tervetullut ominaisuus välittäjällä. Hektisyyden ja pitkien päivien vastapainona tietysti on, että tässä työssä pystyt itse hyvin pitkälti järjestelemään aikataulusi – esimerkiksi itse vietän useasti aamun treenatessa tai muissa omissa harrastuksissa, jonka jälkeen saan koostettua asiakastapaamiset pidemmälle iltaan, mikä on useimmiten sopivampi järjestely asiakkaille.

Varjopuolena erityisesti aloittavalla välittäjällä on, että unohtaa kokonaan vapaa-ajan merkityksen – tulee otettua vastaan kaikenlainen tarjonta ja lupaudutaan tekemään mitä tahansa, millä palkkiolla tahansa ja mihin aikaan tahansa. Kieltämättä välillä tähän syyllistyy itsekin edelleen välillä, mutta nykyään oman ajankäytön hallintaan osaa kiinnittää jo enemmän huomiota. Välillä toki toivoisi myös asiakkailta harkintaa puheluiden ja toiveiden suhteen. Tällä tarkoitan esimerkiksi puheluita myöhään klo 20 jälkeen illalla tai vaihtoehtoisesti heti klo 7 aamulla, juhlapyhinä, toiveita näytöille juhannusaattona klo 18 tai olettaen, että koteja pääsee katsomaan tunnin varoitusajalla. Välittäjällä on aina puhelin auki, mutta on kuitenkin muistettava, että myös meillä on henkilökohtainen aikamme ja monesti myös perhe.

Kodin ostaminen ja myyminen ovat monelle asiakkaalle ainutlaatuisia ja poikkeuksetta suuria tapahtumia elämässä

Välitysalalla kaikki lähtee todellisesta halusta tuottaa asiakkaalle haluttu lopputulos, oli se sitten koti, sijoitusasunto tai kesämökki. Kodin ostaminen ja myyminen ovat monelle asiakkaalle ainutlaatuisia ja poikkeuksetta suuria tapahtumia elämässä, tapahtuivat ne sitten esimerkiksi paikkakunnan vaihdoksen, avioliiton, avioeron, perheenlisäyksen tai vaikka puolison kuoleman myötä. Joka tapauksessa

kiinteistönvälittäjän rooli näissä kaikissa tilanteissa on yksilöllinen ja vaatii tunneälyä sekä asiantuntijaosaamista muun muassa verotukseen, ositukseen, rakentamiseen, kaavoitukseen tai vaikka perunkirjoitukseen liittyen. On suuri kunnia tulla valituksi tehtävään, jossa saat olla perheiden mukana isoissa elämänmuutoksissa ja pääset edesauttamaan haluttuja ratkaisuja. Yhdessä asiakkaiden kanssa ratkaisujen löytäminen ja tilanteissa myötäeläminen on yksi suurimpia syitä, jonka vuoksi itse olen alalla jo kymmenettä vuotta. Jokainen case on erilainen ja jokaisesta casesta voit oppia, luoda verkostoja sekä uusia kontakteja – jopa pysyviä ihmissuhteita ja ystävyyksiä. Kiinteistövälittäjän työ vaatii pitkäjänteisyyttä, sitoutumista sekä ensisijaisesti juuri sitä aitoa välittämistä.

Linda Leino
Ylempi kiinteistönvälittäjä, YKV, LKV, LVV, KiAT, kaupanvahvistaja Sp-Koti Rauma